2013. január 3., csütörtök

Filmkritika - Felhőatlasz




"Cloud Atlas"


A furcsa cím meglepő mondanivalót hordoz. A misztikus, mégis kézzel fogható történet különböző országok különböző kultúrájú embereit ejtette rabul. Mégis miért?

De előbb: 
Az amerikai-német fantasy nagy terjedelmének hátulütője, hogy az ember hajlamos egy 164 perces filmet megunni. David Mitchell történetével még sincs így az ember.
De hiába a három rendező, a rengeteg utó munka, a Felhőatlasz 2012 egyik legmegosztóbb filmje.

A történet maga nem meghatározható. Egyszerre pereg a filmvásznon hat gondolatmenet, külön helyen és időben, külön korban és helyszínen. Nem meglepő, hogy néhány színész több karaktert is megformáz utazásunk során. Így lesz Valleysman Zachry, és Dr. Henry Goose egyaránt Tom Hanks, vagy így bújik Halle Berry Luisa Rey és Meronym bőrébe.
Sajnos a sok szálon futó, kusza történet több meglepetést is okoz számunkra. Ugyanis nem egyszerre forgatták a részleteket, ráadásul nem is ugyanazzal a rendezővel. Tykwer és a Wachowski-testvérek keze alatt született meg mindez, amit a vágással végül egybe forrasztottak.

 De valami mégis eggyé teszi a őket. Egy-egy apró mozzanat, ismétlődő gondolatsík tartja egyben e hat külön alkotást, de a szemfülesek számára egy üstökös alakú anyajegy lehet a legmeghatározóbb támpont.
 A különböző történetek hangvételükben is eltérnek. Van köztük romantikus, misztikus, bosszúszomjas. 

A legbizarrabb szál talán a 2144-ben, Koreában játszódó. Ahol rögtön a pincérnők sablonos kinézetével és viselkedésével sokkolnak minket. Ez egy visszaemlékezős rész, ahol Sonmi 451 avat be minket életébe. Elmeséli egyhangú napjait, és egy évenként egyszeri ünnepséget is említ. Egyetlen színes pontot a szürke hétköznapokban. Majd napfényre kerülnek kevésbé erkölcsös dolgok is, minek hatására Sonmi csatlakozik a lázadók egy kis csapatához, melynek egy veszélyesebb kaland után a vezetőjévé válik. Az interjú végén előkerül a fájdalmas igazság, hogy egyetlen eledelük a már leszolgált pincérnők voltak, és hogy a 12 év robot, és a nyakörv levétele után nem a felszabadulás, hanem a halál és a bedolgozás várja őket. A lány nyakán, a fém karika alól előbukkan egy üstökös alakú anyajegy. Hoppá! A film végén Sonmit kivégzik.

Mint már említettem, feltűnnek a műben bizonyos jelképek. Ezek mind-mind kulcsfontosságúak, akár csak a már sokat koptatott anyajegy, a zeneszerző szerelmesünk által komponált Felhőatlasz sextett, vagy az a rövid monológ, mely már szinte magyarázva zárja le a filmet.

"Félelem, hit, szeretet - jelenségek, amelyek meghatározzák életünk folyását. Ezek az erők jóval születésünk előtt elkezdődnek és folytatódnak azután is, hogy elmúltunk. Az életünk nem a sajátunk. Másokhoz vagyunk kötve, múltban és jelenben. És minden bűnös tettünkkel, és minden jó cselekedetünkkel a jövőnket írjuk."



Mindent összevetve misztikus, elgondolkodtató film, és igazi csemege lehet annak, aki fogékony az ilyesmire. Csak ajánlani tudom ;)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése